Gegevensdienstverlening
UWV legt gezamenlijk met de Belastingdienst verantwoording af over de loonaangifteketen.
Werken aan het fundament van UWV
In dit hoofdstuk gaan we nader in op hoe we ons personeelsbestand en de integriteit van onze medewerkers versterken, en onze medezeggenschapsorganen bij belangrijke veranderingen betrekken.
Versterken van capaciteit en vakmanschap
UWV is een grote werkgever. Als werkgever bieden we inhoudelijk uitdagend en zeer divers werk voor verschillende disciplines. We staan voor de opgave om bij een zeer krappe arbeidsmarkt veel nieuwe medewerkers te werven.
Medezeggenschap
UWV heeft een ondernemingsraad en acht onderdeelscommissies. De ondernemingsraad is de strategische gesprekspartner van de raad van bestuur. De onderdeelscommissies zijn gesprekspartner van de directies van de bedrijfsonderdelen.
ICT en informatiebeveiliging en privacy
Het ICT-landschap is essentieel voor onze dienstverlening.
Beheersing van kosten en risico’s
In dit hoofdstuk gaan we in op de resultaten op het gebied van de doelmatigheid, ons beleid bij misbruik en oneigenlijk gebruik van regelingen en de betrouwbaarheid van de niet‑financiële informatie in onze verantwoording.
Doelmatigheid
UWV wordt gefinancierd uit publieke middelen. Die middelen willen we uiteraard zorgvuldig en verantwoord besteden.
Huisvesting
Het aantal medewerkers (inclusief flexkrachten en externen) is in 2022 opnieuw toegenomen, van 22.846 per eind 2021 tot 23.124 per eind 2022. Het jaar 2022 was een proefjaar voor hybride werken – het deels thuis en deels op kantoor werken.
Beleid misbruik en oneigenlijk gebruik
UWV heeft een stelsel ingericht om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen en te bestrijden.
Misbruik en oneigenlijk gebruik NOW
UWV heeft in 2020 voor de uitvoering van de NOW in zeer korte tijd een robuuste regeling en werkproces neergezet. De primaire doelstelling van de NOW‑regeling was om door de coronacrisis getroffen bedrijven zo snel mogelijk hulp te bieden.