Zichtbaarheid
We communiceren proactief over onze dienstverlening, de uitdagingen waarvoor we staan en de dilemma’s waarmee we worstelen en we investeren in het vergroten van de zichtbaarheid en benaderbaarheid van UWV. We willen daarmee ook bereiken dat UWV een menselijker gezicht krijgt.
Zichtbaarheid in de (social) media
Veel mensen hebben bij UWV in eerste instantie nog steeds het beeld van ‘een uitkeringsinstantie’. We zijn echter een brede publieke dienstverlener die nastreeft dat zo veel mogelijk mensen kunnen meedoen aan de samenleving. We willen onze brede rol en meerwaarde beter zichtbaar maken, zodat mensen de relevantie van UWV beter begrijpen en voelen. Daarom laten we met concrete verhalen van cliënten, werkgevers en externe partners zien hoe we invulling geven aan ons nieuwe motto: UWV werkt voor ons allemaal. Dat doen we niet alleen via onze eigen media en campagnes, maar ook door hiervoor aandacht te vragen in onder andere landelijke en regionale media.
In 2022 verschenen in de media ruim 14.000 redactionele berichten over UWV, 13% minder dan in 2021. De meeste media‑aandacht ging uit naar de krapte op de arbeidsmarkt. Media brachten vooral verhalen over UWV‑initiatieven om werknemers en werkgevers te koppelen (een kwart van alle redactionele artikelen). Ook was er veel belangstelling voor UWV‑informatie over het aantal WW‑uitkeringen, de spanningsindicator en de krapte in specifieke regio’s of sectoren. We waren proactief het meest in het nieuws over regelingen om werkloosheid te voorkomen. Er verschenen veel berichten over de aantallen NOW‑aanvragen en de noodzaak voor werkgevers om op tijd een aanvraag voor de NOW‑eindafrekening in te dienen. Ook het STAP‑budget was regelmatig in het nieuws, vooral de ‘stormloop’ bij de aanvraagrondes van het budget.
De media besteedden ook aandacht aan hoe UWV mensen helpt en hoe we de menselijke maat toepassen in onze dienstverlening, die beter moet aansluiten op de mogelijkheden en wensen van cliënten en van werkgevers. Hierover verschenen meerdere interviews. Er zijn ook dingen die minder goed gaan. Daar zijn we open over, zoals over de grote aantallen mensen die al lange tijd op een sociaal‑medische beoordeling wachten. In interviews benadrukten we dat we vertrouwen hebben in de maatregelen die zijn genomen, maar dat er echt meer nodig is om de problemen (structureel) op te lossen. In januari 2022 werd bericht dat UWV wachtlijsten terugdringt zonder beoordeling door een arts. Verder was er aandacht voor de WIA‑aanvragen van mensen die twee jaar ziek zijn vanwege langdurige coronaklachten.
Social media
UWV communiceert actief via social media (Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram) en was via deze kanalen nog nooit zo zichtbaar als in 2022. We hebben inmiddels 255.000 volgers. In 2022 plaatsten we 370 berichten die gezamenlijk bijna 6 miljoen unieke weergaves opleverden. We plaatsten veel verhalen waarin cliënten vertellen hoe ze werk vonden of behielden. Deze verhalen, die in tekst en beeld het effect van onze dienstverlening laten zien, leverden ons dit jaar de meeste aandacht en likes op. De meeste reacties op social media kregen we in 2022 naar aanleiding van de opening van de STAP‑loketten. Het UWV‑webcareteam zorgde er samen met het speciale STAP‑team in Leeuwarden voor dat alle vragen iedere keer weer zo goed mogelijk werden beantwoord. In de tweede helft van 2022 was de krapte op de arbeidsmarkt een belangrijk thema. Hierover organiseerden we in oktober de talkshow KRAP (zie paragraaf Samenwerken om te komen tot uitvoerbaar beleid, onder het kopje Contact met stakeholders). Om de problematiek zichtbaar te maken plaatsten we op onze socialmediakanalen korte video’s van het evenement. We zorgden er daarbij ook voor dat deelnemers aan het evenement een videoquote kregen die ze weer konden delen op hun eigen socialmediakanalen.
Reputatie
Door iedere dag mensen naar hun mening over UWV te vragen, kunnen we bijhouden hoe het gedurende het jaar gesteld is met onze reputatie. De reputatie zegt iets over de maatschappelijke waardering die mensen hebben voor een organisatie. In 2022 zijn ruim 4.600 mensen gevraagd naar hun beeld over UWV. We zien sinds de eerste metingen in 2018 een gestage verbetering van de reputatie. Lag de gemiddelde score van UWV eind 2018 op 48, eind 2022 was dat 54 (op een schaal van 0 tot 100).