Versterken van capaciteit en vakmanschap
UWV is een grote werkgever. Als werkgever bieden we inhoudelijk uitdagend en zeer divers werk voor verschillende disciplines. We staan voor de opgave om bij een zeer krappe arbeidsmarkt veel nieuwe medewerkers te werven. Dat is geen eenvoudige opgave. We hebben relatief veel oudere werknemers in dienst en daardoor te maken met een toenemend aantal medewerkers dat met (pre)pensioen gaat. Daarnaast zijn er extra medewerkers op kritische functies nodig.
In de eerste vier maanden van 2023 zijn 828 nieuwe medewerkers in dienst getreden. Van hen werkten er 204 voorafgaand aan de indiensttreding als flexkracht bij ons en 41 als extern ingehuurde medewerker. Het aantal medewerkers in (vaste en tijdelijke) dienst van UWV steeg met 1,3% en het aantal fte’s met 1,2%.
Tabel Aantal medewerkers
Eind april 2023 | Eind december 2022 | |
Medewerkers in dienst | ||
Vaste medewerkers | 18.473 | 17.994 |
Tijdelijke medewerkers | 3.073 | 3.286 |
Totaal | 21.546 | 21.280 |
Fte's | 19.078 | 18.850 |
Overige medewerkers | ||
Externe medewerkers | 927 | 953 |
Flexkrachten | 959 | 891 |
We werken met tijdelijke en flexcontracten, omdat een deel van onze werkzaamheden conjunctuurgevoelig is of als opstapje naar een vast contract bij gebleken geschiktheid. In de eerste vier maanden van 2023 verliet 0,4% van onze vaste medewerkers de organisatie. Eind april 2023 was er nog 1 medewerker boventallig.
Steeds meer diversiteit en inclusie
UWV heeft een belangrijke maatschappelijke opdracht. We vinden het essentieel dat onze organisatie een afspiegeling is van de maatschappij. We werken met teams die bestaan uit medewerkers met verschillende talenten, visies, ervaringen en achtergronden. Representatie (diversiteit) is de belangrijke zichtbare kant van onze doelstelling. Gedrag (inclusie) is voorwaardelijk om diversiteit te laten werken. We willen onder andere het bewustzijn in onze organisatie over het belang van diversiteit en inclusie versterken en gaan gerichter en bewuster medewerkers uit minderheidsgroepen werven en plaatsen. We werken doelgericht met streefcijfers. Zo willen we in onze organisatie meer vrouwen en medewerkers met een cultureel diverse achtergrond in het midden- en topmanagement, meer jonge leidinggevenden in het middenmanagement en meer duurzame inclusieve arbeidsplaatsen in het kader van de banenafspraak. We nemen daarom onder andere deel aan gerichte programma’s van Stichting Talent naar de Top en Agora Network. Daarbij maken we dankbaar gebruik van de input van onze zes medewerkersnetwerken.
Dit zijn onze doelstellingen:
-
In 2025 bestaat 30% van het eerste echelon en 45% van het tweede, derde en vierde echelon uit vrouwen. Op 1 mei 2023 was dit respectievelijk 31,7% en 48,2%. Hiermee zijn beide doelstellingen gerealiseerd. Dit biedt een goede basis voor de voor dit najaar geplande herijking van de streefcijfers, waarmee we gevolg willen geven aan de oproep van het kabinet om toe te werken naar een 50/50 man‑vrouwverdeling.
-
In 2025 zijn medewerkers met een cultureel diverse achtergrond met 10% vertegenwoordigd in de top, met 12,5% in de subtop en met 15% in de hele organisatie. Om dit te kunnen meten sluiten we deze zomer aan op de Barometer Culturele Diversiteit van het CBS. We verwachten de uitkomsten van deze barometer in de loop van de zomer en hopen ook hiermee een goede basis te hebben voor de eveneens voor dit najaar geplande herijking van deze streefcijfers.
-
In 2025 bestaat de subtop (derde en vierde echelon) voor 12,5% uit medewerkers jonger dan 35 jaar. De stand per 1 mei was 8,3%. Op het totale personeelsbestand was het aandeel medewerkers jonger dan 35 jaar 18,3%. We realiseren ons dat nieuwe instroom en duurzaam behoud van jongere medewerkers essentieel is voor een diverse en effectieve organisatie. We werven jongeren onder andere via de traineepool, waarvoor in 2023 in twee rondes wordt geworven. Voor de eerste ronde meldden zich 220 kandidaten; uit hun midden zijn vooralsnog 45 definitieve matches gerealiseerd, onder wie 15 statushouders en 4 medewerkers uit de doelgroep banenafspraak. In het najaar volgt een tweede werving‑en‑selectieronde.
-
UWV wil ook als werkgever perspectief bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In 2022 schommelde het aantal ingevulde arbeidsplekken voor medewerkers uit de banenafspraak het hele jaar rond 450, op 1 mei 2023 waren het er 457. Onze ambitie van 550 banen in 2025 is hierdoor nog ver weg. Hiervoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. Voor veel van deze medewerkers zijn dagelijks contact en een sterke verbinding met collega’s op de werkvloer essentieel. Gedurende de coronaperiode waren de mogelijkheden hiervoor zeer beperkt. Ook nu we op grote schaal hybride werken is dit een aandachtspunt. Verder dreigen duurzame plekken voor medewerkers in de laagste functieschalen verloren te gaan, omdat het werk op deze niveaus afneemt. We zoeken nu daarom met succes naar nieuwe kandidaten vanaf mbo 3‑niveau. Om zo veel mogelijk kandidaten uit de banenafspraak in beeld te hebben, hebben we deelgenomen aan tien meet‑and‑greetevents van Onbeperkt aan de slag. Ook hebben we opnieuw een samenwerkingsovereenkomst getekend met de landelijke Werkgeversservicepunten; zij leveren cv’s aan van mensen uit de doelgroep voor de banenafspraak.
De begin maart 2023 beschikbaar gekomen handreiking Samen inclusief, een kwestie van doen! biedt leidinggevenden praktische ondersteuning om op verschillende niveaus aan de slag te gaan met diversiteit en inclusie. Op de vernieuwde intranetpagina over diversiteit en inclusie publiceren we steeds meer portretten en verhalen om een gezicht te geven aan diversiteit en inclusie. Via deze pagina bieden we verder managers en werkbegeleiders speciaal ontwikkelde trainingen en praktische informatie om gericht inclusief personeel te werven en selecteren. Voor de werving en ondersteuning van medewerkers met een arbeidsbeperking en uit de doelgroep voor de banenafspraak hebben we stappenplannen gepubliceerd. Ook is informatie beschikbaar over het aanvragen van subsidies en andere voorzieningen.
Met JINC, een organisatie die (jonge) scholieren wil helpen aan een goede start op de arbeidsmarkt, hebben we een partnerschap afgesloten dat in mei is ingegaan. Leerlingen van basisscholen en het vmbo kunnen meedoen aan projecten zoals Bliksemstages en de sollicitatietraining bij Baas van Morgen. Op 1 juni 2023 neemt in het kader van project Baas van Morgen een leerling voor één dag plaats op de stoel van de voorzitter van de raad van bestuur van UWV.
Integriteit is essentieel
Integriteit is essentieel voor onze dienstverlening en professionele organisatie. Binnen UWV besteden we dan ook veel aandacht aan het bevorderen van het integriteitsklimaat en de ontwikkeling van ons morele vakmanschap. Onze gedragscode Vertrouwen en verantwoordelijkheid helpt medewerkers bij het maken van de juiste keuzes. Ook in onze UWV‑ambtseed, de onboarding van nieuwe medewerkers en in trainingen en leiderschapsprogramma’s heeft integriteit een prominente plek. We stimuleren het gesprek over integriteitsvraagstukken en morele dilemma’s onder andere met rondetafelgesprekken, ondernemen actie na meldingen van medewerkers en cliënten van (vermoedens van) integriteitsschendingen of misstanden en bespreken dilemma’s in onze commissie Ethiek en op het UWV‑intranet. Sinds 2022 worden voorgenomen nevenwerkzaamheden van bestuursleden en directeuren altijd getoetst op integriteitsrisico’s. Op verzoek wordt deze toets ook uitgevoerd voor nevenwerkzaamheden van andere UWV‑medewerkers. In de eerste vier maanden van 2023 is deze toets 11 keer uitgevoerd.
We vinden een prettig en veilig arbeidsklimaat belangrijk. Onze medewerkers kunnen met hun zorgen en signalen terecht bij verschillende loketten, waaronder een eigen en onafhankelijk Bureau Integriteit. We hechten eraan dat medewerkers die te maken krijgen met ongewenste situaties op het gebied van integriteit en omgangsvormen niet met hun zorgen blijven zitten, maar hierover in gesprek gaan. Ze kunnen hiervoor sinds 2022 behalve bij een externe vertrouwenspersoon ook terecht bij een van de 50 interne vertrouwenspersonen. In de eerste vier maanden van 2023 zijn 16 bewustwordingsmomenten georganiseerd, waaraan in totaal 349 medewerkers en 57 leidinggevenden hebben deelgenomen. In aanvulling op de managementtraining integriteit hebben 251 leidinggevenden deelgenomen aan de leergang Ethisch leiderschap. Hierin krijgen leidinggevenden handvatten voor hun sleutelrol in het creëren van een veilig werkklimaat waarin het vanzelfsprekend is om dilemma’s met elkaar te bespreken. Daarnaast volgden alle nieuwe medewerkers de e‑learningmodule Integriteit.
Integriteitsmeldingen
In de eerste vier maanden van 2023 ontvingen we 46 meldingen van mogelijke integriteitsschendingen. In 40 gevallen ging het om een UWV‑medewerker en 6 keer waren het cliënten of derden. Niet elke melding heeft geleid tot een onderzoek. Soms werd in overleg met de melder gekozen voor een andere interventie, soms was er te weinig concrete informatie aanwezig om een onderzoek te rechtvaardigen. Ook waren er meldingen die niet bleken te gaan over een mogelijke integriteitsschending. Deze meldingen zijn overgedragen aan bijvoorbeeld onze afdeling Klachtenservice of aan het bedrijfsonderdeel Handhaving (bij meldingen over mogelijk misbruik of oneigenlijk gebruik van uitkeringsgelden). Er zijn 11 onderzoeken naar het handelen van een UWV‑medewerker afgerond (waarvan 6 uit 2022). Hierbij werden 10 integriteitsschendingen vastgesteld. Er is 9 keer een arbeidsrechtelijke maatregel getroffen, uiteenlopend van een mondelinge waarschuwing tot beëindiging van een inleenovereenkomst. In 1 geval werd een preventieve maatregel genomen in de vorm van een bewustwordingsgesprek.