Arbeidsbemiddeling en re-integratie voor WW‑gerechtigden
We ondersteunen alle WW‑uitkeringsgerechtigden die dat naar onze mening nodig hebben met persoonlijke, passende dienstverlening. Uit onderzoek weten we dat zij zich meer gezien, gehoord en geholpen voelen bij de inzet van persoonlijke dienstverlening op maat.
We monitoren hoeveel persoonlijke gesprekken we met WW-gerechtigden voeren, hoeveel passende werkaanboden we doen aan langdurig werklozen en wat de uitkomsten daarvan zijn en hoeveel WW‑cliënten uitstromen naar werk.
Persoonlijke gesprekken
We voeren zo snel mogelijk een werkoriëntatiegesprek met mensen die hulp nodig hebben bij het vinden van werk. Daarvoor maken we gebruik van de Werkverkenner, een op wetenschappelijke basis ontwikkelde online vragenlijst die inzicht geeft in de kans op werkhervatting binnen een jaar en de factoren die daarop van invloed zijn. WW‑gerechtigden die de Werkverkenner niet invullen, kennen wij een score toe waarmee we hun werkhervattingskans inschatten. We hebben in de eerste vier maanden van 2023 iets minder werkoriëntatiegesprekken gevoerd dan in dezelfde periode in 2022. Met het oog op de lagere instroom in de WW hebben we er, net als in 2022, voor gekozen om iedere werkzoekende bij de start van de dienstverlening, kort na de toekenning van de WW‑uitkering, te spreken, ongeacht de score van de Werkverkenner. De tijdigheid van de werkoriëntatiegesprekken met mensen met een Werkverkennerscore van 0‑50% is stabiel boven de streefwaarde van 80%; in de eerste vier maanden van 2023 werd 84% tijdig gevoerd. Door het hoge aantal werkoriëntatiegesprekken is het aantal gevoerde monitorgesprekken, net als in 2022, laag. Monitorgesprekken voeren we met mensen die na een half jaar nog steeds werkloos zijn en nog geen werkoriëntatiegesprek hebben gehad.
Tabel Met WW-gerechtigden gevoerde gesprekken
Eerste vier maanden 2023 | Eerste vier maanden 2022 | |
Werkoriëntatiegesprekken | 49.870 | 53.312 |
Face to face | 32.985 | 5.319 |
Telefonisch | 16.885 | 47.993 |
Monitorgesprekken | 501 | 1.163 |
Face to face | 227 | 94 |
Telefonisch | 274 | 1.069 |
Coachingsgesprekken | 91.341 | 118.162 |
Face to face | 11.077 | 4.931 |
Telefonisch | 80.264 | 113.231 |
Passend werkaanbod
Met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) hebben we afgesproken dat we jaarlijks een passend werkaanbod (PaWa) doen aan ten minste 5.000 langdurig WW‑gerechtigden. Op deze manier willen we zo veel mogelijk WW‑gerechtigden die het niet is gelukt of naar verwachting niet zal lukken om binnen één jaar werk te vinden, bemiddelen naar werk. De adviseur werk maakt een inschatting of PaWa‑dienstverlening een extra kans kan bieden om de uitkeringsgerechtigde aan het werk te helpen. We regelen het sollicitatiegesprek bij de werkgever en vragen achteraf aan de werkzoekende en de werkgever hoe het gesprek is verlopen. Na zes maanden werkloosheid is alle arbeid passend, ongeacht het opleidings- of werkniveau van de werkzoekende. De werkzoekende mag een aanbod van passende arbeid niet weigeren. We hebben in de eerste vier maanden van 2023 minder passende werkaanboden gedaan dan in de eerste vier maanden van 2022. Het aantal waarbij de WW‑gerechtigde daarna door de werkgever werd aangenomen, was ongeveer gelijk aan dat in de eerste vier maanden van 2022.
Tabel Passend werkaanbod (PaWa)
Eerste vier maanden 2023 | Eerste vier maanden 2022 | |
Afgerond passend werkaanbod met intensieve dienstverlening | 1.496 | 1.565 |
Cliënt aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures | 938 | 935 |
Cliënt aangenomen na een proefplaatsing | 71 | 111 |
Cliënt niet aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures | 335 | 399 |
Cliënt heeft afgezien van uitkering | 1 | 2 |
Cliënt heeft zelf andere baan gevonden | 151 | 118 |
Voor het niet aannemen van de kandidaat zijn de volgende redenen opgegeven:
-
29 keer vanwege een betere kandidaat;
-
9 keer op grond van het ontbreken van passende werkervaring en/of opleiding;
-
237 keer op grond van overige – niet‑verwijtbare – redenen;
-
11 keer omdat de kandidaat niet in het team zou passen;
-
49 keer op grond van (mogelijk) verwijtbaar gedrag.
Als een passend werkaanbod wegens verwijtbaar gedrag niet leidt tot werkhervatting, dan wordt de uitkering geheel of gedeeltelijk beëindigd.
Minder WW‑gerechtigden uitgestroomd naar werk
In de eerste vier maanden van 2023 stroomden 33.300 WW‑gerechtigden uit naar werk, tegenover 47.800 in de eerste vier maanden van 2022. Hierbij speelt het lagere aantal lopende WW‑uitkeringen (156.300 in de eerste vier maanden van 2023 tegenover 174.800 een jaar eerder) een rol. Daarnaast waren er eind april 2023 39.500 mensen aan het werk met een aanvulling vanuit de WW (eind april 2022: 48.100).