Voorwoord
We willen meten en weten of mensen zich door ons gezien, gehoord en geholpen voelen In de eerste vier maanden van 2023 hebben we weer nieuwe stappen gezet om meer de menselijke maat toe te passen in onze dienstverlening.
Infographic
Werken aan dienstverlening
UWV is een brede publieke dienstverlener. We spannen ons elke dag in voor een samenleving waarin iedereen kan meedoen. Ons motto is niet voor niets UWV werkt voor ons allemaal.
Meer menselijke maat en maatwerk
Bij alles wat we doen hebben we de mensen voor ogen voor wie we het doen. Dat betekent dat we ernaar streven om altijd de menselijke maat toe te passen en dat in sommige gevallen maatwerk nodig is.
Intensivering werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening
We ondersteunen mensen bij het vinden van passend werk en werkgevers bij het vinden en behouden van geschikt (te maken) personeel.
Sociaal-medische dienstverlening
We hebben de eerste vier maanden van 2023 in totaal 44.923 sociaal‑medische beoordelingen uitgevoerd. Dat zijn er 1.750 meer dan in de eerste vier maanden van 2022.
Risicogerichte handhavingsaanpak
De meeste mensen willen zich aan de regels houden. We handelen daarom vanuit vertrouwen. We leggen mensen die van ons een uitkering ontvangen uit wat ze van ons mogen verwachten en ook wat wij van hen verwachten.
Werken aan het fundament van UWV
Om kwalitatief hoogwaardige dienstverlening te kunnen bieden die we continu verbeteren en verbreden is het essentieel dat onze organisatie, het fundament, staat als een huis.
Versterken van capaciteit en vakmanschap
De zeer krappe arbeidsmarkt maakt het ook voor UWV steeds moeilijker om personeel te werven. Dat maakt het lastig om onze ambities te realiseren. Het gaat niet alleen om specialistische functies zoals verzekeringsartsen of ICT’ers.
Sturen op samenwerking tussen bedrijfsonderdelen
Uitkeringsgerechtigden en werkgevers willen zich gezien, gehoord en geholpen voelen. Ze hebben vaak te maken met meerdere bedrijfsonderdelen van UWV, elk vanuit hun eigen rol.