Doelmatigheid
UWV wordt gefinancierd uit publieke middelen. Die middelen willen we uiteraard zorgvuldig en verantwoord besteden. We letten er scherp op dat al onze inspanningen en uitgaven daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van onze doelen en dat de kosten in verhouding staan tot de opbrengsten.
UWV is een doelmatige uitvoerder. De uitvoeringskosten (het bedrag dat we uitgeven aan onder meer personeel, huisvesting en automatisering) zijn relatief laag ten opzichte van de totale lasten van UWV.
Begrotingsresultaat eerste vier maanden van 2023
De begroting van UWV is opgebouwd via de zogeheten costaccountingmethodiek. Die maakt de relatie inzichtelijk tussen de te leveren productie en de hiervoor benodigde financiële middelen. Het begrotingsresultaat over de eerste vier maanden van 2023 kan als volgt worden weergegeven:
Tabel Begrotingsresultaat UWV
Bedragen x € 1 miljoen | Realisatie eerste vier maanden 2023 | Begroting eerste vier maanden 2023 | Verschil | % | Begroting 2023 |
1. Claimbeoordeling | |||||
1.1 Toekennen/afwijzen claim | 219,7 | 226,0 | -6,2 | -2,8% | 677,9 |
1.2 Continueren | 132,7 | 150,0 | -17,3 | -11,6% | 450,0 |
1.3 Handhaving | 24,4 | 29,0 | -4,6 | -15,8% | 87,1 |
376,9 | 405,0 | -28,1 | -6,9% | 1.215,0 | |
2. Dienstverlening werkzoekenden | |||||
2.1 WW-dienstverlening | 90,0 | 93,0 | -3,0 | -3,3% | 279,1 |
2.2 AG-dienstverlening | 83,6 | 93,9 | -10,3 | -11,0% | 281,8 |
2.3 Inkoop re-integratie en voorzieningen | 20,8 | 21,2 | -0,4 | -2,0% | 63,6 |
194,3 | 208,2 | -13,8 | -6,6% | 624,5 | |
3. Gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening | |||||
3.1 Gegevensbeheer | 24,6 | 26,1 | -1,5 | -5,7% | 78,4 |
3.2 Werkgeversdienstverlening | 41,5 | 41,6 | 0,0 | -0,1% | 124,7 |
66,2 | 67,7 | -1,5 | -2,2% | 203,0 | |
4. Uitkeringsverstrekking | |||||
4.1 Uitkeringsverstrekking | 39,9 | 43,7 | -3,8 | -8,7% | 131,2 |
39,9 | 43,7 | -3,8 | -8,7% | 131,2 | |
5. Cliëntcontact | |||||
5.1 Cliëntcontact | 58,7 | 56,8 | 1,8 | 3,2% | 170,5 |
58,7 | 56,8 | 1,8 | 3,2% | 170,5 | |
Structurele uitvoeringskosten wettelijke dienstverlening | 735,9 | 781,4 | -45,5 | -5,8% | 2.344,2 |
Vernieuwing, investerings- en transitiebudget | 44,1 | 39,4 | 4,7 | 12,0% | 118,1 |
Invoering wet- en regelgeving | 9 | 7,8 | 1,2 | 15,0% | 23,4 |
Totaal projectkosten | 53,1 | 47,2 | 5,9 | 12,5% | 141,5 |
Frictiekosten personeel en huisvesting | 0,1 | 1,7 | -1,6 | -96,7% | 5,1 |
Totaal (voor mutaties fondsen en reserveringen) | 789,1 | 830,3 | -41,2 | -5,0% | 2.490,80 |
Onttrekking aan bestemmingsfonds frictiekosten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0% | 0,0 |
Onttrekking aan egalisatiereserve | 0,0 | -32,4 | 32,4 | 0,0% | 0,0 |
Totaal (na mutaties fondsen en reserveringen) | 789,1 | 830,3 | -41,2 | -5,0% | 2.490,80 |
De opgenomen jaarbegroting 2023 voor de uitvoeringskosten bedraagt € 2.490,8 miljoen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft aan UWV een budget toegekend van € 2.487,1 miljoen. In dit bedrag is rekening gehouden met toekenningen die nog in de pijplijn zitten, zoals een compensatie voor loon/prijsontwikkeling van € 146,3 miljoen, een budget van € 28,6 miljoen voor de uitvoering van de NOW en € 12,0 miljoen voor de uitvoering van de STAP‑regeling. Daarnaast ontvangt UWV van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) € 2,5 miljoen voor de onderwijsvoorzieningen en van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) € 1,2 miljoen voor de uitvoering van de tolkvoorziening in het leefdomein. De begroting voor de reguliere kosten is met € 45,5 miljoen (5,8%) onderschreden, voornamelijk als gevolg van lagere personeelskosten.
Hierna gaan wij in op de te onderscheiden posten van het begrotingsresultaat.
Structurele uitvoeringskosten wettelijke dienstverlening
Hieronder volgt een nadere toelichting op basis van de costaccountingmethodiek:
-
Claimbeoordeling: Er waren minder activiteiten bij het toekennen en afwijzen van claimbeoordelingen dan begroot. Er waren wel meer beslissingen over het einde van de wachttijd voor de WIA, maar minder WW‑activiteiten, vooral minder beslissingen over faillissementen. Verder waren er minder activiteiten op het gebied van verzuimbeheer en voor uitkeringen aan uitzendkrachten. Bij de continueringen was er sprake van minder activiteiten bij de WIA‑herbeoordelingen en de continuering van WW‑uitkeringen. Bij de Ziektewet was er sprake van minder activiteiten in verband met langdurig verzuim. Er waren minder handhavingsactiviteiten dan begroot.
-
Dienstverlening werkzoekenden: Er waren minder activiteiten bij de WW‑dienstverlening dan begroot. Bij de arbeidsongeschiktheidsdienstverlening waren er minder WIA‑activiteiten dan begroot. De activiteiten voor inkoop van re‑integratie en voorzieningen waren vrijwel zoals begroot.
-
Gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening: Er waren iets minder activiteiten voor gegevensbeheer dan begroot; de werkgeversdienstverlening lag op het begrote niveau.
-
Uitkeringsverstrekking: Er waren minder activiteiten voor bestandsbeheer voor de WIA en de Wajong dan begroot.
-
Cliëntcontact: Er waren iets meer activiteiten bij de telefonische cliëntcontacten dan begroot.
Projectkosten
Voor 2023 is € 141,5 miljoen begroot voor projecten. Gedurende het jaar wordt via een gecontroleerd besluitvormingsproces per project budget vrijgegeven. De gerealiseerde projectkosten voor de eerste vier maanden van 2023 liggen 12,5% boven het tijdsevenredige budget.
Frictiekosten personeel en huisvesting
De frictiekosten personeel bedragen € 0,2 miljoen in de eerste vier maanden van 2023. Er heeft geen dotatie plaatsgevonden aan de voorziening Sociaal plan. De frictiekosten huisvesting zijn in de eerste vier maanden van 2023 € -0,1 miljoen.
Fondsen en reserveringen
UWV heeft de beschikking over verschillende reserves. Voor de uitvoeringskosten zijn dat het bestemmingsfonds voor frictie- en investeringskosten en een egalisatiereserve. UWV kan met toestemming van de minister van SZW de bestemmingsfondsen aanspreken. De daadwerkelijke onttrekking wordt bepaald bij het opstellen van de jaarrekening 2023 en is afhankelijk van het eventueel ontstaan van frictiekosten en onvoorziene uitgaven die niet binnen het budgettair kader kunnen worden opgevangen. Voor 2023 hebben wij geen vrijgave uit het bestemmingsfonds aangevraagd.
ICT-kosten
UWV rapporteert volgens een uniforme, voor alle overheidsorganisaties voorgeschreven indeling voor de opbouw van de ICT‑kosten.
Tabel ICT-kosten
Bedragen x € 1 miljoen | Realisatie eerste vier maanden 2023 |
1. Kosten eigen personeel dat werkzaam is in ICT-functies | 69,9 |
2. Hardware | 10,8 |
3. Standaardsoftware | 17,9 |
4. Spraak- en dataverbindingen | 4,8 |
5. Inhuur van personele capaciteit van externe bedrijven ten behoeve van ICT-taken | 41,1 |
6. Aan ICT-leveranciers uitbestede diensten | 41,1 |
Totaal ICT-kosten ten behoeve van de uitvoering | 185,6 |