Zichtbaarheid
We communiceren proactief over onze dienstverlening, de uitdagingen waarvoor we staan en de dilemma’s waarmee we worstelen en we investeren in het vergroten van de zichtbaarheid en benaderbaarheid van UWV. We willen daarmee ook bereiken dat UWV een menselijker gezicht krijgt.
Veel mensen hebben bij UWV het beeld van ‘een uitkeringsinstantie’. We zijn echter een brede publieke dienstverlener die nastreeft dat zo veel mogelijk mensen kunnen meedoen aan de samenleving. We willen onze brede rol en meerwaarde beter zichtbaar maken, zodat mensen de relevantie van UWV beter begrijpen.
Zichtbaarheid in de (social) media
We laten met concrete verhalen van cliënten, werkgevers en partners zien hoe we invulling geven aan ons nieuwe motto: UWV werkt voor ons allemaal. Dat doen we niet alleen via onze eigen media en campagnes, maar ook door hiervoor aandacht te vragen in onder andere landelijke en regionale media. UWV communiceert ook actief via social media (Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram). Eind april 2023 hadden we ongeveer 273.000 volgers. We plaatsten onder andere verhalen waarin cliënten vertellen hoe ze werk vonden of behielden.
Om de maatschappelijke rol en impact van UWV te laten zien, zijn we gestart met de talkshow KRAP, waarmee we het maatschappelijke debat over krapte op de arbeidsmarkt faciliteren. Na het succes van de eerste talkshow in oktober 2022, is begin april 2023 de tweede editie georganiseerd: KRAP – anders werken, blijven leren. We plaatsten op onze socialmediakanalen verschillende posts met quotes en videofragmenten van de talkshow. Deelnemers aan de talkshow kregen videofragmenten met hun eigen bijdrage, die ze weer via hun eigen socialmediakanalen konden delen. De communicatiestrategie rond KRAP oogst waardering: UWV werd genomineerd voor de SAN Accent, een vakprijs voor marketingcommunicatieprofessionals en -bureaus. Tijdens de talkshow is ook een video vertoond over Gerard, die mede dankzij UWV aan de slag ging bij het Universitair Medisch Centrum Groningen. Deze video vormt weer de basis van de mediacampagne van UWV die 28 mei start. Daarmee laten we zien dat UWV betrokken is bij vrijwel elk aspect van de arbeidsmarkt.
Op social media ontvingen we de meeste reacties (meer dan 1.500 berichten) toen mensen eind februari door technische problemen geen STAP‑budget konden aanvragen. Toen het STAP‑loket in maart weer openging, zorgde het UWV‑webcareteam er samen met de STAP‑unit in Leeuwarden voor dat alle vragen en opmerkingen zo goed mogelijk werden beantwoord. Krapte op de arbeidsmarkt bleef voor UWV op social media een belangrijk thema. De publicatie van ons jaarverslag zorgde voor veel aandacht in landelijke media voor UWV. Via interviews in kranten, op televisie en radio kregen we de kans te laten zien dat UWV zich inspant om er daadwerkelijk voor mensen te zijn. En ook dat we daar nog niet altijd in slagen, bijvoorbeeld door de achterstanden bij sociaal‑medische beoordelingen, en dat we ons bewust zijn van het effect dat dat op mensen heeft. Er was aandacht voor dat we nadenken over wat cliënten nodig hebben en hoe we onze dienstverlening daarop steeds meer aanpassen, bijvoorbeeld met een voorschot voor mensen die lang moeten wachten op hun sociaal‑medische beoordeling, ondersteuning bij geldzorgen, duidelijkere brieven en ons voornemen om mensen niet langer anoniem te bellen.
Reputatie
Door iedere dag mensen naar hun mening over UWV te vragen, kunnen we bijhouden hoe het gedurende het jaar gesteld is met onze reputatie. De reputatie zegt iets over de maatschappelijke waardering die mensen hebben voor een organisatie. Maandelijks worden circa 300 mensen gevraagd naar hun beeld over UWV. We zien sinds de eerste metingen in 2018 een gestage verbetering van de reputatie. Lag de gemiddelde score van UWV eind 2018 op 48, eind 2022 was deze gestegen naar 54 en eind april 2023 naar 58 (op een schaal van 0 tot 100).