Versterken van capaciteit en vakmanschap
De zeer krappe arbeidsmarkt maakt het ook voor UWV steeds moeilijker om personeel te werven. Dat maakt het lastig om onze ambities te realiseren. Het gaat niet alleen om specialistische functies zoals verzekeringsartsen of ICT’ers. We hebben ook moeite om andere medewerkers te werven die nodig zijn om onze dienstverlening persoonlijker te maken, met meer aandacht voor de menselijke maat.
We zijn verschillende initiatieven gestart om de werkgeverspositie van UWV op de arbeidsmarkt te versterken. In mei 2023 startte onze eerste employer‑brandingcampagne onder het motto: Werken bij UWV. Dan werk je voor ons allemaal. In september is de tweede campagne van start gegaan. Daarin besteden we meer aandacht aan UWV als aantrekkelijke werkgever en aan de vakgebieden IT en sociaal‑medische dienstverlening. Verder hebben we onze visie op talentinstroom 2025 vastgesteld. Die moet ervoor zorgen dat de juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek werkzaam is. Om dit doel te realiseren werken we aan recruitment, arbeidsmarktcommunicatie, externe inhuur en systemen. Tot slot bekijken we samen met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) hoe onze organisaties elkaar kunnen helpen bij de instroom van nieuwe medewerkers.
Vakmanschap
Bij de ontwikkeling van het vakmanschap van onze medewerkers ligt de focus op werkend leren en lerend werken. Centraal in het ontwikkelen van het vakmanschap van onze medewerkers staan werken volgens de menselijke maat, het toepassen van maatwerk wanneer dat nodig is en integrale samenwerking tussen medewerkers onderling en tussen bedrijfsonderdelen. Daarbij besteden we er aandacht aan dat medewerkers handelen met respect, openheid, eigen verantwoordelijkheid en professionaliteit. We stimuleren daarnaast dat medewerkers de ruimte pakken om innovatief te werk te gaan (zie ook paragraaf Meer menselijke maat en maatwerk, onder het kopje Versneld innoveren). Dit vraagt om nieuwe vaardigheden en competenties. De inzichten en handelingsperspectieven die worden opgedaan in de bestaande tien UWV‑academies vertalen we naar handelen en juist gedrag op de werkplek en verankeren we vervolgens in de werkprocessen. In overleg met de academies passen we elk kwartaal met onze leveranciers het opleidings- en trainingsaanbod aan voor onze medewerkers.
Het is essentieel dat leidinggevenden medewerkers meenemen in alle veranderingen binnen de organisatie en de dienstverlening en hen stimuleren en faciliteren om hun eigen verantwoordelijkheid te pakken en innovatief te werk te gaan. We hebben daarom in 2022 een nieuw leiderschapsprofiel ontwikkeld. In de eerste acht maanden van 2023 zijn het eerste en tweede echelon gestart met het leiderschapsprogramma. De komende periode evalueren we de start van het programma en bereiden we vervolgtrainingen voor; deze vinden plaats in het vierde kwartaal van 2023.
Vitale medewerkers
Om een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening te kunnen bieden zijn vitale, bevlogen medewerkers onontbeerlijk. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers trots, vitaal en met plezier hun werk doen en duurzaam inzetbaar zijn. We bevorderen daarom dat onze medewerkers fysiek en mentaal gezond leven en werken en stellen daarvoor een ruim aanbod van preventieve voorzieningen beschikbaar dat we continu uitbreiden. We streven ernaar dat medewerker en leidinggevende continu met elkaar in gesprek zijn over het welzijn en functioneren van de medewerker en proberen verzuim zo veel mogelijk te voorkomen. Het voortschrijdend verzuimpercentage is in 2023 bijna gelijk gebleven. In januari was het verzuimpercentage 6,3%, in augustus 6,2%. De dienstverlening van de bedrijfsartsen wordt periodiek geëvalueerd. In een recent klanttevredenheidsonderzoek waardeerden onze medewerkers de dienstverlening van de bedrijfsartsen met 7,1. Een punt van aandacht blijft de beschikbaarheid van de bedrijfsartsen. Om die reden loopt er nu een pilot waarin praktijkondersteuners de spreekuren van de bedrijfsartsen voorbereiden, zodat de bedrijfsartsen meer tijd hebben voor de spreekuren.